پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150686
لغو يکباره همه تحريم‌ها يا وعده سر خرمن ؟!
تاریخ انتشار : 1393/12/14 09:17:15
نمایش : 1415
آخرين موضع رئيس‌جمهور درباره ضرورت لغو يکجاي همه تحريم‌ها مغاير با طرح آمريکا مبني بر کش دادن موضوع حداقل براي ۱۰ سال است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، رئيس‌جمهوري در ديدار وزير امور خارجه ايتاليا در اين‌باره گفته بود «براي حل و فصل مسئله هسته‌اي هيچ راهي جز مذاکره وجود ندارد، اساس مذاکرات هسته‌اي تلاش براي حصول به نقاط مشترک و اعتماد دوجانبه است و به اعتقاد ما همه تحريم‌ها بايد در يک لحظه برداشته شوند.»

به گزارش رجانيوز تاکيد روحاني و ظريف بر لغو تحريم‌ها در نتيجه مذاکرات هسته‌اي در حالي است که مقامات آمريکايي اعلام کردند در صورت محقق شدن ۸ شرط زير با تعليق بخشي از تحريم‌ها موافقت مي‌کنند. اين شروط عبارتند از:

۱- رفع تحريم‌ها فقط مربوط به تحريم‌هايي مي‌شود که تحت عنوان فرمان اجرايي رئيس‌جمهور آمريکا قرار دارد.
۲- در صورت توافق نهايي تحريم‌ها تعليق مي‌شود و لغو نخواهد شد.
۳- تحريم‌هايي که به صورت احتمالي تعليق خواهد شد فقط تحريم‌هاي مربوط به موضوع هسته‌اي است و تحريم‌هاي حقوق بشر و تروريسم را شامل نمي‌شود.
۴- پس از توافق نهايي نيز بلافاصله تحريم‌ها تعليق نخواهد شد بلکه بايد در ابتدا ايران تعهدات خود را اجرا کند.
۵- آژانس بايد فعاليت‌هاي ايران را تاييد کند.
۶- پروتکل الحاقي از سوي ايران به اجرا درآيد.
۷- رضايت و راي‌گيري کنگره به منظور تعليق تحريم‌ها لازم است بدون رضايت کنگره تحريمي تعليق نمي‌شود.
۸- برنامه موشکي ايران مورد بازبيني قرار بگيرد و به صورت جدي محدود شود.
رهبر معظم انقلاب دهه فجر سال جاري در ديدار فرماندهان نيروي هوايي ارتش فرمودند يکي از نتايج توافق نهايي که در آن عزت و استقلال مردم ايران بايد حفظ شود، لغو تمامي تحريم‌ها باشد:
«همه آنچه هم قرارداد بسته مي‌شود بين مسئولين ما و بين طرف مقابل، بايد روشن، واضح، غيرقابل تفسير و تأويل باشد. اين‌جور نباشد که طرف مقابل- که با دبه کردن و چک و چانه زدن، کار خود را پيش مي‌برد- بتواند باز سر قضاياي گوناگون، بهانه‌گيري کند، دبه دربياورد، کارها را مشکل بکند؛ نه، همه اينها براي اين است که سلاح و حربه تحريم از دست دشمن خارج بشود. اگر بتوانند اين کار را بکنند خوب است. البته بايد به معناي واقعي کلمه تحريم از دست دشمن خارج بشود، تحريم برداشته بشود؛ توافق به اين صورت [بشود]؛ و الا اگر چنانچه در اين زمينه به توفيق نرسيدند، ملت ايران و مسئولين و دولت محترم و ديگران، راه‌هاي فراواني دارند و يقينا بايد آن راه‌ها را طي کنند براي اينکه بتوانند حربه تحريم را بي‌اثر کنند و کُند کنند.»

موضع جديد رئيس‌جمهور که در راستاي منافع ملي ايران و به معناي تصحيح اشتباه راهبردي تيم مذاکره در موضوع لغو يکباره همه تحريم‌ها است، نشان از آن دارد اگر نتيجه توافق هسته‌اي لغو يکباره همه تحريم‌ها نباشد، مذاکرات براي ايران يک مذاکره زيان‌آور و بازي برد- باخت به نفع مقامات آمريکايي بوده است.
البته لغو يکباره تحريم‌ها تنها با اظهارنظر محقق نمي‌شود و تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي بايد در جريان مذاکرات اين گزاره را به مثابه يکي از خطوط قرمز نظام در نظر گرفته و تحت هيچ شرايطي حاضر به پذيرش توافقي نشود که در آن لغو همه تحريم‌ها به عنوان يکي از اصول اساسي آن مورد تاکيد قرار نگرفته باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html